-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49203 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگـر قرآن سخن حق و آشكار است و براي هدايت مردم آمده چرا آيات متشابه دارد ؟چرا محتواي بعضي از آيات آن پيچيده است كه موجب سوء استفاده شود ؟
براي روشن شدن مطلب بايد فلسفه وجود آيات متشابه در قرآن را ذكر كنيم و آن اينكه 1 ) الفاظ و عـبـاراتـي كه در گفتگوهاي انسانها بكار مي رود تنها براي نيازمنديهاي روزمره به وجود آمده به هـمـيـن دلـيـل وقـتـي از دايـره زندگي محدود مادي بشر خارج مي شويم و مثلا سخن درباره آفـريـدگار كه نامحدود از هر جهت است به ميان مي آيد به روشني مي بينيم كه الفاظ ما قالب آن مـعاني نيست و ناچاريم كلماتي رابكار بريم كه از جهات مختلفي نارسايي دارد همين نارساييهاي كـلـمـات , سرچشمه قسمت قابل توجهي از متشابهات قرآن است 2 ) بسياري از حقايق مربوط به جـهـان ديـگـر , ياجهان ماوراء طبيعت است كه از افق فكر ما دور است و ما به حكم محدود بودن قـادربه درك عمق آنها نيستيم اين نارسايي افكار ما و بلند بودن افق آن معاني , سبب ديگري براي تـشـابـه قسمتي از آيات است 3 ) يكي ديگر از اسرار وجود متشابه درقرآن به كار انداختن افكار و انـديشه ها و به وجود آوردن جنبش و نهضت فكري درمردم است 4 ) وجود آيات متشابه در قرآن , نياز شديد مردم را به پيشوايان الهي و پيامبر و اوصياي او روشن مي سازد و سبب مي شود كه مردم بـه حـكـم نياز علمي به سراغ آنها بروند و رهبري آنها را عملا به رسميت بشناسند و از علوم ديگر وراهنماييهاي مختلف آنان نيز استفاده كنند و بر اثر اين نياز , در همه چيز ازافكار او الهام بگيرند 5 ) فلسفه ديگر آزمايش افراد و شناخته شدن فتنه انگيزان از مومنان راستين است .

تفسير نمونه ج 2 ص 435
مكارم شيرازي - ناصر و ديگران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.